PS3-Games
Výprodejový koš na Xzone.cz!
Domů > Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

- - -

Při uvedení nové konzole na trh, většinou vystupuje, ze startovních her, jeden vlajkový titul. U Playstation VITA to je bezpochyb hra Uncharted: Golden Abyss. Majitele nové cestovní konzole velice zábavně seznámí s ovládáním Vity a s tím, co může od her do budoucna očekývat. Navíc díky skvělé grafice a revolučnímu způsobu ovládání, do kterého jsou zakomponovány všechny prvky a přednosti Vity, velice dobře poslouží při chlubení se kamarádům.

- - -

Co se týká scénáře jede ve stejných zajetých kolejích PS3 verze. Čeká vás krátký úvod, skok do minulosti, přátelství, láska, zrada, Sully, prostě naše milované Uncharted... Ikdyž musím říct, že zápletka mě po zkušenostech z hraní předchodích dílů mě zápletka trochu nudila a vždy jsem věděl, co se stane. Naštěstí, příběh není to nejdůležitější. Naopak herecké výkony, motion-capture animace, dabing, hudba a grafické zpracování tuto ztrátu hodně vynahrazuje. Všechny známé postavy jsou samozřejmě dabovýny stejnými herci jako u PS3 verze. Zvuk jsem si pouštěl přes sluchátkový výstup do 5.1 PC reproduktorů, a když jsem zavřel oči, okamžitě jsem se přenesl do džungle.

Všechny díly Uncharted jsou striktně lineární ale Golden Abyss jde ještě dál. Jelikož si vývojáři museli poradit s omezeným výkonem konzole, jsou koridory mnohem patrnější než u všech dílů na PS3. Ikdyž jste ve trojce mohli jít jen jednou cestou, okolí vám většinou dávalo iluzi otevřeného světa. U Golden Abyss museli autoři prostor omezit i graficky a tím pádem možnost jediné možné cesty na hráče přímo řve.

- - -

Naopak hratelnost se vůbec nezmenila. Stále jde o skvěle vyvážený mix přestřelek, pěstních soubojů a objevování. Jedna akční scéna střídá druhou a jednotlivé kapitoly jsou odděleny častými ale skvěle ztvárněnými příběhovými cutscénami. Hádanky nejsou příliš jednoduché, ale ani nechutně těžké. Golden Abyss je prostě znovu parádní nářez.

- - -

Díky rozmanitým možnostem, které VITA nabízí, je ovládání Uncharted skvělé. Například u soubojů a akčních scén, které na PS3 vyžadují mačkání tlačítek dle symbolů objevujících na obrazovce (Quick Time Events), na Vitě kreslíte prstem symboly na dotykový displeji. Například: Přeskočíte propast a chcete se zachytit výstupku na protější stěně. Ale ten se s vámi ulomí. Musíte tedy po obzazovce přejet prstem od shora dolů, aby se Nate rychle zachytil na vedlejší římse.

S pěstními souboji je to podobné. Místo mačkání určitého tlačítka (kříže, čtvereček, trojúhelní, kolečko), přejíždíte prstem po obrazovce. Většinou je to ve směru, kterým chcete svého protivníka udeřit. Skvěle vás to vtahuje do akce a často pak máte pocit, že vám hra ani nemusí (šipkou na obrazovce) radit, jak prstem táhnout. I při utíkání před akutním nebezpečím, bortícím se prostředím a k lezení po výstupcích můžete využít dotykový displej (jde to i starou dobrou cestou - páčkami a tlačítky).

- - -

Mnohem častěji než pěsti, příjdou na řadu střelné zbraně. Samozřejmě zdne nesmí chybět možnost krytí za čímkoliv za co se Nate vejde, nebo lezení po laně a stěnách. Dokonce bych řekl, že většina úrovní je navržena spíš do výšky než do šířky, díky čemuž perfektně vyniknou akrobatické schopnosti a míření z často absolutně nemožných úhlů. Bohužel se občas opakuje šablona levelů nebo jejich náplň.

- - -

Co se týká pestrosti prostředí, není tak pestré, jako například u Uncharted 3, kde mě dostala třeba mise na lodním vrakovišti, nebo hned další, která se odehrává zašelém poničeném zaoceánském parníku, který se zmítá v bouři. V Uncharted Golden Abyss vás čekají džungle, jeskyně, starodávné chrámy, zajatecký tábor, jezero, vodopády, a opět džungle... prostě nic vyloženě odlišného od ostatních levelů.

- - -

Velice zajímavé je zapojení všech senzorů Vity. Uncharted: Golden Abyss zapojuje do ovládání snad všechny prvky PS VITA, ne však násilně. Naopak vás to skvěle rozptýlí po delších akcích nebo průzkumných pasážích. Například hádanky, které většinou spočívají v přesouvání předmětů, se skvěle řeší díky dotykovému displeji, když plujete po řece v kánoi, pro zmenu musíte zatáčet naklánění konzole doleva nebo doprava a pádlujete pohybem prstů po zadním touchpadu. Stejně tak využijete gyroskop při balancování nad propastí. Co mě ale nejvíc dostalo bylo, když jsem musel rozluštit starý svitek, který bylo potřeba prosvítit. V tuto chvili se zapojila do hry i kamera a já musel najít nějaký světelný zdroj ,kterým  bych svitek prosvítil. Jelikož jsem zrovna hrál cca v 11 hodin večer, nedalo se nic dělat a musel jsem rozsítit světlo :-D

- - -

U golden Abyss jsem našel pár chybek. Například rozložení ovládacích prvků na displeji. Přesněji jde o ikonu pro návrat do hry po dokončení hádanky. Ikona je umístěna na stejném místě (pravý dolní roh) jako ikona pro hod granátu. Díky tomu mi párkrát skončil granát pod nohama.e ukládání pozice funguje automaticky na častých checkpointech a nebyl s ním žádný problém. Stejně jako všechny 3 předchozí PS3 díly má i Golden Abyss občas problémy s kamerou, která se přepne do jiného pohledu těsně předtím, než chcete skočit přes propast.

- - -

Co se týká grafiky Golden Abyss, není tak úžasná jako u dílů na PS3 (teď mám na mysli hlavně hlavně Uncharted 3). Když to ale vezmu z druhé strany, musím říct, že na přenosném zařízení jsem ještě lepší grafiku neviděl. Ovšem na některých místech vás přímo praští přes oči některé nedokonalosti grafiky. Oheň je jen animovaný obrázek v nízkém rozlišení a na vzdálenějších horizontech hned vidíte, že jsou to jen statické obrázky. Ale jak jsem už napsa, lepší grafiku jsem na přenosné konzoli ještě neviděl. Golden Abyss je mezi hrami na cesty opravdový král a v omezených prostorách džungle nebo vojenských vesničkek, moc rozdílu oproti PS3 dílům nenajdete. Závěrečné úrovně, které se odehrávají v bájné zlaté propasti, jsou opravdovou grafickou lahůdkou.

- - -

Uncharted Golden Abbys má celkem 34 kapitol a dohrál jsem je za třináct hodin čistého času, rozhodně tedy nejde o krátkou hru a budete mít problém neskončit, dokud ji nedohrajete, nebo než se po necelých 5 hodinách souvislého hraní VITA nevybije. Baterie se naštěstéí dobíjejí poměrně rychle, takže za chvíli už můžete zase vesele hrát :) V každé kapitole najdete soustu předmětů, musíte obkreslovat starodávné vzkazy, srovnávat puzzle, fotit různé (nádherně vypadající) scenérie, aby jste rozluštili větší tajemství.

- - -

VERDIKT: Stejně jako první 3 díly na PS3 i Golden Abyss vás vtáhne do děje a nutí vás hrát, dokud se nedostanete na konec. Největší bombou je inovativní ovládání které Vita nabízí, a které nikdo nedokáře vymášknout ani z klasického gamepadu, ani tambletu bez tlačítek. A nakonec to nejlepší, jde o přelomovou hru v tom, že vám nabídne, ktekoliv, kde si Vitu zapnete, plnohodnotný zážitek, na jaký jste byli zatím zvyklí jen doma u televize.

9 / 10

- - -